Itämainen tanssi

itamainen2.jpg

Tanssitalo Juuliassa tanssitaan perinteistä itämaista vatsatanssia, johon yhdistellään muitakin tanssilajeja. Itämaista tanssia, jota myös vatsatanssiksi kutsutaan, on tanssittu Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikan maissa ja tuhansia vuosia. Suomessa laji on varsin suosittu liikuntamuoto jo 1970-luvulta lähtien. Tanssiin kuuluu näyttävän estraditanssina lisäksi lukuisia vauhdikkaita ja hauskoja kansantansseja.
Itämainen tanssi on parhaimmillaan iloa, estetiikkaa ja mielihyvää. Tanssi sopii kaikenikäisille, -kuntoisille ja -kokoisille naisille. Tanssin on todettu lievittävän hartia- ja selkävaivoja, vahvistavan lantionpohjalihaksia, parantavan rintarangan liikkuvuutta ja aineenvaihduntaa sekä kehittävän koordinaatiota, notkeutta ja oman kehon hahmottamista. Itämainen tanssi tarjoaa myös mahdollisuuden tutustua itseensä naisena ja löytää oma naisellinen tyyli ilmaista persoonallisuuttaan.

Voit lukea lisää itämaisesta tanssista kelaamalla sivua alaspäin ohi ryhmäkohtaisten tietojen.

Itämaisen tanssitunnin rakenteeseen kuuluu alkulämmittely, tekniikka- ja tanssiosuus sekä lopussa lyhyt palauttava lihashuolto/venyttelyosuus.

Tunnit ohjaa Taikku Hyvönen.


ALKEET/PERUSTASO "Samira"

Tiistaisin 8.9. - 1.12. (ei tuntia 13.10.)

klo 18.30 - 19.30

Hinta 114€

KESKITASO "Ariella"

Torstaisin 3.9. - 26.11. (ei tuntia 15.10.)

klo 19.30 - 20.30

Hinta 114€

JATKOTASO "BellyDonnes"

Sunnuntaisin 6.9. - 29.11. (ei tuntia 18.10.)

klo 18.00 - 19.00

Hinta 130€

JATKOTASO 2 "Bellycious"

Keskiviikkoisin 2.9. - 2.12. (ei tuntia 14.10.)

klo 19.30 - 20.30

Hinta 137€

 NUORET n.11v lähtien "Sharella"

Maanantaisin 7.9. - 30.11. (ei tuntia 12.10.)

klo 17.20 - 18.20

Hinta 110€

 

 

jasmin_13.00_472_800x533.jpgkatri_13.00_355_800x533.jpg

 

Itämainen tanssi ja terveys

Itämainen tanssi on loistava tapa treenata koko kehoa. Se lisää tutkitusti selkärangan liikkuvuutta sekä vahvistaa lantionpohjan ja alaselän lihaksistoa. Itämainen tanssi on siis kokonaisvaltainen treeni, joka hoitaa kehoa monipuolisesti. Se auttaa löytämään aivan uusia lihaksia. Joudut käyttämään liikkeisiin lihaksia, joiden olemassaolosta et edes tiennyt. Se nimittäin osuu niihin pieniin lihaksiin, joita ei perinteisillä vatsalihasliikkeillä treenata.

Itämaisella tanssilla on tutkitusti monta positiivista vaikutusta yleiskunnon kohentajasta muun muassa selkävaivojen lievittäjään. Se helpottaa kehon jännitystiloja. Monien sanotaankin saaneen apua hartia- ja niskaongelmiin sekä selkäkipuun itämaisen tanssiharrastuksen myötä. Tällöin voidaankin puhua tanssillisesta kuntoutusliikunnasta.

Tanssin ilo syntyy monien aistien välityksellä. Itämaisessa tanssissa on monia ulottuvuuksia, kuten ulkoapäin tulevat värit ja musiikki tai sisältäpäin tuleva mielihyvä omista liikkeistä. Jokainen voi löytää niistä oman itselleen sopivan ulottuvuuden. Kuntoliikuntana itämainen tanssi sopii sekä miehille ja naisille. Se auttaa samoihin vaivoihin kaikilla sukupuolilla.

Itämaisen tanssin avulla saat ilmaista itseäsi. Itämaisen tanssin tunneilla saat kokea naisellisuuden eri piirteitä. Se onkin yksi tärkeimmistä itämaisen tanssin itseilmaisun keinoista. Tunnille saa tulla koruissa ja kultatossuissa, sekä lantiovyössä, joka tunnelman kohotuksen lisäksi auttaa myös hahmottamaan oikeat liikeradat. Naisellisuudesta puheen ollen, itämaisen tanssin sanotaan myös helpottavan PMS-oireita.

Itämaisessa tanssissa ryhti on tärkeässä asemassa. Tanssi auttamatta parantaa ryhtiä ja tasapainoa. Sen avulla voit saada apua muun muassa moniin yläraajojen ongelmiin. Itämainen tanssi tutkitusti parantaa rintarangan ja yläraajojen liikkuvuutta sekä auttaa erityisesti niska- ja hartiajännityksiin sekä selkävaivoihin. Ryhdin ja tasapainon hallinnan lisäksi itämainen tanssi kehittää koordinaatiokykyä. Koordinaatiokyky ja tasapaino kehittyvät liikesarjojen myötä, kun joudut tekemään montaa asiaa samaa aikaa asennoissa, joita ei normaaliarjessa kohtaa.

Itämaisen tanssin väitetään myös helpottavan astmaa, sillä se laajentaa hengityskanavaa. Muita sairauksia, joihin itämaisella tanssilla kerrotaan olevan positiivisia vaikutuksia, on muun muassa osteoporoosi. Tanssi vahvistaa luita ja ehkäisee siten osteoporoosia.

Toki itämainen tanssi kaikkien muiden tanssilajien tavoin on hyvä liikuntamuoto; se parantaa aineenvaihduntaa, rentouttaa ja venyttää kipeytyneet lihakset, ylläpitää ja parantaa koko elimistön hyvinvointia, avaa jumiutuneet liikeradat, lisää notkeutta, auttaa hahmottamaan omaa kehoa sekä virkistää mieltä.

Itämaisella tanssilla on siis monia positiivisia terveysvaikutuksia. Jos kaipaat harrastusta elämääsi, kokeile itämaista tanssia!

Emmi Lagström

Tässä vielä oppilaamme Päivi Isotalon kertomus omasta itämaisen tanssin harrastuksestaan

(julkaistu Päiväkumpu-lehdessä syksyllä 2012, kirjoitus Satu Isotalo):

  

Tanssien kuntoa keholle ja mielelle

Päiväkumpulaisen Päivi Isotalon liikuntaharrastus on itämainen tanssi. Kaikki alkoi jo lähes 20 vuotta sitten kun Päivin selkäkivut pahenivat.

Alaselän kipu on yleistä, ja neljä viidestä aikuisesta kärsii selkäkivusta jossakin elämänvaiheessa. Päivillä teini-iän kasvuhäiriöt ristiselän alueella alkoivat oireilla kipuiluna. Vatsalihasjumppa oli hyvä lääke, mutta Päivi kaipasi myös vaihtelua. Hyviä ja kiinostavia vaihtoehtoja olivat kuntonyrkkeily ja itämainen tanssi, joista hän valitsi jälkimmäisen.

Tuki- ja likuntaelinten kuntoutus

Itämainen tanssi on nerokas liikuntamuoto. Tanssiin liittyy koko kehon liikettä päästä varpaisiin. Siihen kuuluvat olennaisesti erilaiset vartalon sekä terävät että pehmeät liikkeet. Tanssi koostuu pääsääntöisesti syviä lantion seudun lihaksia aktivoivista liikkeistä ja liikesarjoista. Lantion pudotus,  lantion iskut, lantion kierrot ja värinät ovat ihanteellisia selkää vahvistavia ja kipuja lievittäviä liikkeitä säännöllisesti toistettuna. Syvien selkälihasten vahvistaminen on tunnetusti paras keino selkäongelmista kärsiville. Kivun lievittymisen lisäksi syvien selkälihasten kuntouttaminen parantaa ryhtiä ja vartalon asentoa. Näitä lihaksia voi parantaa oikeilla jumppaliikeillä tai vaikkapa Pilates-harjoittelussa. Itämaisessa tanssissa nämä lihakset kuntoutuvat kuin itsestään, tanssin pyörteissä!

Tanssin lumo

Itämainen tanssi on kotoisin Pohjois-Afrikan ja Lähi-Idän alueelta. Tosin tanssin alkuperästa ja kehityksestä on monia teorioita. Yhteistä itämaisen tanssin monille teorioille on kuitenkin se, että kyseessä on naisten pääasiallisesti keskenään tanssima tanssi, jonka taito on siirtynyt äidiltä tyttärelle.

Nykyään itämainen tanssi on levinnyt joka puolelle maailmaa, ja siitä on olemassa useita eri muotoja. Suomessa tanssitaan eniten egyptiläistä tanssityyliä, mihin on vaikuttanut monien tunnettujen egyptiläisten opettajien, kuten Raqia Hassanin, Mahmud Redan, Magdy El-Leisyn ja Yousry Sharifin, vierailut Suomessa ja suomalaisten tanssiyhdistysten ja tanssikoulujen tiivis yhteistyö. Tämä tyyli on nykyään maailmanlaajuisesti itämaisen tanssin tunnetuin muoto, jossa ei tarvita juuri harjoitusvälineitä, ja se sopii kaiken ikäisille.

Tanssiliikkeet opitaan peruskurssilla lyhyiden liikesarjojen toistamisella. Perusliikkeiden oppimisen jälkeen voikin jo opetella pieniä koreografioita ja myöhemmin siirtyä edistyksellisiin ja haastaviin tanssikoreografioihin. Tanssissa on todellakin lumoa ja kuten muukin liikunta, tanssi tuo mukanaan mielihyvää ja helpottaa stressiä. 

Tanssi sopii kaikille

Koska itämaisen tanssin liikkeet aktivoivat ja vahvistavat syviä selkälihaksia, on tämä liikuntamuoto erityisen suosittu selkäsairaiden tai selkäleikattujen kuntoutusmuotona. Myös senioreille löytyy omia ryhmiä. Yläikärajaa ei ole, liikkeet pystyy tekemään niin kauan kun ’jalka nousee’. Itämainen tanssi on toisaalta tullut hyvin suosituksi myös tyttöjen ja nuorten naisten keskuudessa.  Joissain tanssikouluissa on myös lasten ryhmiä, joissa tanssitaan leikin varjolla.

Päivi harrastaa tanssia kahtena tai kolmena iltana viikossa ja selkäkivut ovat pysyneet kurissa. Vuosien mittaan hän on myös osallistunut kaikenmoisiin näytöksiin ja itämaisen tanssin festareille ympäri Suomea. Näytösvaatteet ovat pääasiassa itsetehtyjä, joten myös ompelutaidot voi ottaa käyttöön tämän terveellisen tanssiharrastuksen myötä!

IMG_2745.JPG

IMG_2966.JPGIMG_4256.JPG

61695449_401725827078892_4430817699982999552_n2.jpg61502891_663166680793042_248253743978512384_n2.jpg