Itämainen tanssi

itamainen2.jpg

Tanssitalo Juuliassa tanssitaan perinteistä itämaista vatsatanssia, johon yhdistellään muitakin tanssilajeja. Itämaista tanssia, jota myös vatsatanssiksi kutsutaan, on tanssittu Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikan maissa ja tuhansia vuosia. Suomessa laji on varsin suosittu liikuntamuoto jo 1970-luvulta lähtien. Tanssiin kuuluu näyttävän estraditanssina lisäksi lukuisia vauhdikkaita ja hauskoja kansantansseja.
Itämainen tanssi on parhaimmillaan iloa, estetiikkaa ja mielihyvää. Tanssi sopii kaikenikäisille, -kuntoisille ja -kokoisille naisille. Tanssin on todettu lievittävän hartia- ja selkävaivoja, vahvistavan lantionpohjalihaksia, parantavan rintarangan liikkuvuutta ja aineenvaihduntaa sekä kehittävän koordinaatiota, notkeutta ja oman kehon hahmottamista. Itämainen tanssi tarjoaa myös mahdollisuuden tutustua itseensä naisena ja löytää oma naisellinen tyyli ilmaista persoonallisuuttaan.

Itämaisen tanssitunnin rakenteeseen kuuluu alkulämmittely, tekniikka- ja tanssiosuus sekä lopussa lihashuoltoa/venyttelyä.


 

ALKEET/PERUSTASO "Ariella"

Torstaisin 31.8. - 30.11. (ei tuntia 19.10)

klo 19.30 - 20.30

Hinta 119€

Ohjaajana Anne Savolainen


PERUS/KESKITASO 9-13v. "Sharella"itamainen_tanssi.jpg

Maanantaisin 4.9. - 4.12. (ei tuntia 16.10)

klo 17.00 - 18.00

Hinta 123€

 

KESKITASO "Carmelia"

Tiistaisin 22.8. - 5.12. (ei tuntia 17.10.)

klo 19.30 - 20.45

Hinta 163€

Ohjaajana Anne Savolainen

 

KESKITASO nuoret "Miranda"

Torstaisin 24.8. - 30.11. (ei tuntia 19.10.)

klo 17.00 - 18.00

Hinta 132€

 

JATKOTASO "Mazamir"

Tiistaisin 15.8. - 5.12. (ei tuntia 17.10.) 

klo 18.15 - 19.30

Hinta 173€itamainen3.jpg

 

JATKOTASO "BellyDonnes"

Sunnuntaisin 20.8. - 3.12.

(ei tuntia 22.10.)

klo 17.45 - 19.00

Hinta 173€

EDISTYNEET nuoret "Mizumir"

Sunnuntaisin 20.8. - 3.12. (ei tuntia 22.10.)

RYHMÄ ON PERUTTU!

 

EDISTYNEET "Bellycious"

Keskiviikkoisin 9.8. - 29.11. (ei tuntia 18.10.)

klo 19.35 - 20.50

Hinta 173€

 


 


Tässä vielä oppilaamme Päivi Isotalon kertomus omasta itämaisen tanssin harrastuksestaan

(julkaistu Päiväkumpu-lehdessä syksyllä 2012, kirjoitus Satu Isotalo):

  

Tanssien kuntoa keholle ja mielelle

Päiväkumpulaisen Päivi Isotalon liikuntaharrastus on itämainen tanssi. Kaikki alkoi jo lähes 20 vuotta sitten kun Päivin selkäkivut pahenivat.

Alaselän kipu on yleistä, ja neljä viidestä aikuisesta kärsii selkäkivusta jossakin elämänvaiheessa. Päivillä teini-iän kasvuhäiriöt ristiselän alueella alkoivat oireilla kipuiluna. Vatsalihasjumppa oli hyvä lääke, mutta Päivi kaipasi myös vaihtelua. Hyviä ja kiinostavia vaihtoehtoja olivat kuntonyrkkeily ja itämainen tanssi, joista hän valitsi jälkimmäisen.

Tuki- ja likuntaelinten kuntoutus

Itämainen tanssi on nerokas liikuntamuoto. Tanssiin liittyy koko kehon liikettä päästä varpaisiin. Siihen kuuluvat olennaisesti erilaiset vartalon sekä terävät että pehmeät liikkeet. Tanssi koostuu pääsääntöisesti syviä lantion seudun lihaksia aktivoivista liikkeistä ja liikesarjoista. Lantion pudotus,  lantion iskut, lantion kierrot ja värinät ovat ihanteellisia selkää vahvistavia ja kipuja lievittäviä liikkeitä säännöllisesti toistettuna. Syvien selkälihasten vahvistaminen on tunnetusti paras keino selkäongelmista kärsiville. Kivun lievittymisen lisäksi syvien selkälihasten kuntouttaminen parantaa ryhtiä ja vartalon asentoa. Näitä lihaksia voi parantaa oikeilla jumppaliikeillä tai vaikkapa Pilates-harjoittelussa. Itämaisessa tanssissa nämä lihakset kuntoutuvat kuin itsestään, tanssin pyörteissä!

Tanssin lumo

Itämainen tanssi on kotoisin Pohjois-Afrikan ja Lähi-Idän alueelta. Tosin tanssin alkuperästa ja kehityksestä on monia teorioita. Yhteistä itämaisen tanssin monille teorioille on kuitenkin se, että kyseessä on naisten pääasiallisesti keskenään tanssima tanssi, jonka taito on siirtynyt äidiltä tyttärelle.

Nykyään itämainen tanssi on levinnyt joka puolelle maailmaa, ja siitä on olemassa useita eri muotoja. Suomessa tanssitaan eniten egyptiläistä tanssityyliä, mihin on vaikuttanut monien tunnettujen egyptiläisten opettajien, kuten Raqia Hassanin, Mahmud Redan, Magdy El-Leisyn ja Yousry Sharifin, vierailut Suomessa ja suomalaisten tanssiyhdistysten ja tanssikoulujen tiivis yhteistyö. Tämä tyyli on nykyään maailmanlaajuisesti itämaisen tanssin tunnetuin muoto, jossa ei tarvita juuri harjoitusvälineitä, ja se sopii kaiken ikäisille.

Tanssiliikkeet opitaan peruskurssilla lyhyiden liikesarjojen toistamisella. Perusliikkeiden oppimisen jälkeen voikin jo opetella pieniä koreografioita ja myöhemmin siirtyä edistyksellisiin ja haastaviin tanssikoreografioihin. Tanssissa on todellakin lumoa ja kuten muukin liikunta, tanssi tuo mukanaan mielihyvää ja helpottaa stressiä. 

Tanssi sopii kaikille

Koska itämaisen tanssin liikkeet aktivoivat ja vahvistavat syviä selkälihaksia, on tämä liikuntamuoto erityisen suosittu selkäsairaiden tai selkäleikattujen kuntoutusmuotona. Myös senioreille löytyy omia ryhmiä. Yläikärajaa ei ole, liikkeet pystyy tekemään niin kauan kun ’jalka nousee’. Itämainen tanssi on toisaalta tullut hyvin suosituksi myös tyttöjen ja nuorten naisten keskuudessa.  Joissain tanssikouluissa on myös lasten ryhmiä, joissa tanssitaan leikin varjolla.

Päivi harrastaa tanssia kahtena tai kolmena iltana viikossa ja selkäkivut ovat pysyneet kurissa. Vuosien mittaan hän on myös osallistunut kaikenmoisiin näytöksiin ja itämaisen tanssin festareille ympäri Suomea. Näytösvaatteet ovat pääasiassa itsetehtyjä, joten myös ompelutaidot voi ottaa käyttöön tämän terveellisen tanssiharrastuksen myötä!